صنایع دستی روستای چاهنون
نوشته شده توسط : سجاد کرمی

صنایع دستی روستای چاهنون
گلابتون دوزی

دوخت طرح های زیبا و منقش درپارچه با نوارهایی طلایی ، گلابتون نام دارد که در تزئین لباس محلی زنان به کار می رود .
در حال حاضر گلابتون دوزی با الیاف طلا به هیچ وجه در ایران رایج نیست و گلابتون دوزان به جای استفاده از نخ طلا، از نخ هائی که دارای روکش فلزی زرد یا سفید است و عمدتا در کشور پاکستان تولید می شود. استفاده می کنند.
و به کمک قلاب نقوش متنوعی را که اکثرا نیز ملهم از بینش ها و برداشت های شخصی شان است بر روی پارچه می دوزند.
تولید کنندگان اصلی مصنوعات گلابتون دوزی شده در استان هرمزگان، بیشتر زنان و دختران خانه دار هستند و بطور کلی در شهرهای بندر لنگه، بندر عباس، میناب و اکثر نقاط روستایی شهرستان های یاد شده کمتر خانواده ای را می توان یافت که زنان و دختران آن با هنر گلابتون دوزی آشنایی نداشته باشند.
شیوه ی دوخت نیز به این ترتیب است که صنعت گر دست چپ خود را در قسمت پشت پارچه قرار داده و قلاب را در دست راست نگه می دارد، آنگاه از روی کار قلاب را به داخل پارچه فرو برده و با دست چپ نخ را که یک سر آن منتهی به قرقره و سر دیگرش گره خورده است به نوک برجسته ی قلاب آویخته و آن را از پارچه بیرون می کشد و مجددا در فاصله ی کوتاهی از محلی که قلاب خارج گردیده (و بر روی خطوط ترسیم شده بر روی پارچه ) قلاب را مجددا به داخل پارچه فرو برده و عمل آویختن نخ به قلاب و بیرون کشیدن آن از پارچه را ادامه می دهد و به این ترتیب دوختی زنجیره ای شبیه آنچه در گلدوزی معمولی با سوزن بر روی پارچه ایجاد می شود) به وجود می آید که اساس و بنیان کار گلابتون دوزی است.
 گاهی نیز گلابتون دوزان به نسبت نوع نقشی که قصد دوختن آن را دارند از پولک های پلاستیکی کوچکی که دارای لعاب رنگین است استفاده می کنند.
در حال حاضر علیرغم آنکه استفاده از لباس های گلابتون دوزی و به ویژه شلوارهای زنانه بادمپای گلابتون دوزی شده بصورت یکی از سنت های مردم نقاط مختلف استان هرمزگان درآمده، تولید مصنوعات گلابتون دوزی شده در این استان چندان چشمگیر نیست. زیرا از یک سو گروهی از اتباع پاکستان با بهره گیری از چرخ های خیاطی و به کمک نخ های رنگین محصولاتی شبیه گلابتون تولید می کنند که به دلیل سرعت تولید و ارزانی قیمت، به ویژه در میان زنان طبقات کم درآمد خواستاران بیشتری دارد و از دیگر سو، بدلیل کمبود مواد اولیه که الزاما منجر به افزایش قیمت تولیدات می شود رغبت چندانی به استفاده از محصولات گلابتون دوزی در سکنه ی بومی منطقه احساس نمی شود.

خوس دوزی

در این هنر، لباس های محلی را با نوارهای نقره ای رنگ ( خوس ) که ازلابه لای پارچه توری گذرانده اند ، تزئین می کنند .

سوزن دوزی

سوزن دوزی یکی از هنرهای مختص این دهستان است که برای تزئین لباس و وسایل دیگر استفاده می شود .

سوند بافی

حصیری زمخت وخشن است که برای ساخت و برپایی کپر و سقف ساختمان استفاده می شود سوند

 

 




:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
کامیار صادق زاده در تاریخ : 1391/2/24/0 - - گفته است :
دوست عزیز به تورم هر روز توجه کن و در صورت تمایل به سود های تریدرها در وبلاک ما نیز نگاهی بیانداز برای یکبار که شده در زندگیت درست تصمیم بگیر و خواهان پیشرفت واقعی باش
daneshforex.loxblog.com


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: